Pytanie, które postawiono na wstępie, można również przekształcić w to, czy Twoja firma potrzebuje w ogóle usługi SEO? 

Moim zdaniem część firm, które kupują usługi SEO, wydaje niepotrzebnie pieniądze. Po prostu niektóre firmy nie powinny tego robić, gdyż w ich przypadku usługa SEO albo nie pomoże, albo wręcz zaszkodzi w rozwoju biznesu (wydrenuje budżet marketingowy i będzie niepotrzebnym obciążeniem). 

Oczywiście firma firmie nierówna. W tej samej branży możesz działać na innym terytorium, świadczyć inne usługi, bądź też obsługiwać określony typ klientów. Dlatego dzisiaj podam Ci przepis, który pomoże zakwalifikować Twoją organizację do prowadzenia działań SEO lub odrzucić sensowność tychże działań. 

Proces kwalifikacji firmy do działań SEO

Mój proces kwalifikacji składa się z siedmiu kluczowych elementów, są to:

  1. Czas 
  2. Inwestycja 
  3. Wiedza 
  4. Zyskowność
  5. Unikalność
  6. Zaangażowanie
  7. Architektura

Analiza każdego z elementów pomaga nie tylko dopasować firmę do idealnego profilu klienta na SEO, ale też przydaje się w nabraniu odpowiedniej perspektywy do swojej działalności biznesowej. Omówmy więc każdy z aspektów kwalifikacji SEO.

To jak postrzegasz czas w swoim biznesie rzutuje na Twoje działania

Czas jest kluczowym zasobem nie tylko w naszym życiu, ale także w każdym biznesie. Chciałbym, żebyś na potrzeby procesu kwalifikacji odpowiedział sobie na proste pytanie:

Czy obecnie moja organizacja ma niską czy wysoką preferencję czasową?

Jeżeli w Twojej organizacji nie ma problemów z płynnością, masz zbudowaną poduszkę finansową, która pozwoli Ci przetrwać nawet dłuższy okres bez dopływu nowych klientów, to Twoja preferencja czasowa będzie niska. To znaczy czas, który będziesz miał do dyspozycji będzie relatywnie długi, aby osiągnąć zwrot z wyników usługi pozycjonowania.

Odwrotnym przypadkiem jest ten, kiedy Twoja organizacja nie ma wybudowanej poduszki finansowej i do tego ma problemy z płynnością, tj. nie ma wystarczającej ilości pieniędzy, aby pokrywać bieżące zobowiązania. Wtedy często opóźniasz płatności, a o pieniądzach na inwestycje nawet nie ma mowy. Potrzebujesz szybkich rozwiązań, nowych klientów, nowej sprzedaży i wtedy Twoja preferencja czasowa jest wysoka.

Firmy, które mają wysoką preferencję czasową, nie powinny inwestować w rozwój SEO. Jeżeli Twoja firma ma wysoką preferencję czasową, to potrzebuje klientów tu i teraz, a usługa SEO materializuje efekty dopiero w przyszłości. Co to znaczy? Działania pozycjonowania, które będziesz podejmować dzisiaj, przekształcą się w pierwsze wyniki dopiero za jakiś czas (np. pół roku). Dodatkowo usługa SEO obciąży Twój budżet marketingowy, uniemożliwiając testowanie innych kanałów ruchu w tym samym czasie.

Oczywiście problemy płynnościowe są tematem złożonym i możliwe, że żaden marketing nie rozwiąże go w sposób trwały. Tylko dogłębna analiza przyczyn problemu i być może przemodelowanie swojego modelu biznesowego pozwoli wyjść z tarapatów. 

Podsumowując – jeżeli Twoja preferencja czasowa jest wysoka, to usługa SEO nie będzie obecnie dobrym rozwiązaniem.

Jeśli natomiast Twoja preferencja czasowa jest niska, to możemy przejść do drugiego elementu, jakim są inwestycje.

Jak rozumieć inwestycje w procesie kwalifikacji usługi SEO? 

Inwestycja to działanie, które wykonujemy dzisiaj, którego celem jest przynieść wymierne korzyści w przyszłości. Często inwestujemy swój czas lub pieniądze, albo jedno i drugie. Firmy, które do tej pory poniosły znaczne wydatki na inwestycje, skłonne są do bardziej racjonalnego prowadzenia procesu SEO

Dlaczego tak się dzieje? 

Właściciel, który poniósł już znaczne wydatki inwestycyjne na rozwój swojej organizacji, będzie bardziej świadomy i bardziej skłonny do tego, żeby nadal się rozwijać i inwestować w długofalowy proces pozycjonowania.

Z drugiej strony postawmy firmę, która dopiero zaczyna swoją działalność, której właściciel dopiero co wszedł w świat biznesu. Będzie on bardzo ostrożnie inwestować w nowe rozwiązania, choćby z tak prostej przyczyny, że pieniądze, które ma do dyspozycji są stosunkowo małe. Dodatkowo młody przedsiębiorca zazwyczaj nie ma jeszcze doświadczenia, jak zarządzać budżetem na marketing.

Często nowe firmy będą bardziej skłonne do porzucania procesu SEO, jeśli na horyzoncie pojawią się jakiekolwiek trudności związane z procesem, np. zacznie brakować pieniędzy do jego kontynuacji, czy efekty przyjdą później niż wcześniej.

Dodatkowo firma, która dopiero zaczyna działalność, nie ma jeszcze ustabilizowanego modelu biznesowego, czy sprawdzonego przekazu marketingowego, którego to proces SEO ma budować widoczność.

Dlatego, jeżeli dopiero zaczynasz swój biznes, to skup się najpierw na dopracowaniu swojego modelu biznesowego oraz testuj mniej kosztowne rozwiązania marketingowe

Możesz zacząć sprzedawać w sposób bezpośredni, szukając samemu nowych klientów. Doświadczenie, które zyskasz w momencie testowania swojej usługi przez rynek, na pewno przyda Ci się w przyszłości. Dzięki temu usługa SEO będzie bardziej przemyślana, a Ty jako właściciel będziesz bardziej skłonny do kontynuowania jej w przyszłości (jeśli oczywiście zadbałeś o kwestie płynnościowe), nawet jeżeli nie będziesz miał od razu z tego tytułu wymiernych korzyści. 

Podsumowując aspekt drugi – nowe firmy z ograniczonym kapitałem startowym lub nie sprawdzonym modelem biznesowym nie powinny kupować usługi SEO.

Jeśli rozumiesz, że SEO to inwestycja w przyszłe wyniki widoczności,  to możemy przejść do trzeciego aspektu kwalifikacji usługi SEO jakim jest wiedza.

Wiedza o usłudze SEO kluczem do zrozumienia celu procesu

Mówiąc o wiedzy, możesz wprost zapytać siebie: czy wiesz, co kupujesz, kiedy myślisz o usłudze SEO? 

Jeżeli Twoja wiedza o usłudze jest zerowa, to nie powinieneś zabierać się za kupowanie usługi SEO. Nie mając wiedzy z podstaw SEO możesz doświadczyć poniższych problemów:

  • nie wiesz, co SEO mogłoby zdziałać dla Twojej firmy, 
  • jakie ograniczenia ma sam proces, co można, czego nie można w samej usłudze wykonywać, 
  • jaką rolę w procesie pozycjonowania ma mieć Twoja organizacja oprócz kwestii finansowych,
  • brak wiedzy o SEO to narażanie się na manipulacje ze strony wykonawcy SEO.

Nie zrozum mnie źle, nie chodzi o to, żebyś teraz doktoryzował się z całej usługi pozycjonowania, czytał godzinami poradniki, wyszukiwał rozwiązania, aktualizował na bieżąco swoją wiedzę. 

Chodzi o to żebyś znał podstawy usługi SEO, które pomogą nawiązać po pierwsze wspólny język z wykonawcą SEO, a po drugie pomogą odpowiedzieć na pytanie: czego oczekujesz od samej usługi? Gdzie usługa ma doprowadzić Twoją organizację? Co dzięki SEO osiągniesz, a co będziesz musiał dokonać innymi kanałami czy innymi działaniami? 

Dlatego też, jeśli Twoja obecna wiedza o SEO wynosi zero, to lepiej zastanów się, jak mógłbyś szybko taką wiedzę zdobyć, a dopiero wtedy szukaj rozwiązań u usługodawców SEO.

Dzięki temu proces zakupowy usługi SEO będzie po pierwsze szybszy, a po drugie bardziej efektywny. To znaczy wybierzesz takiego wykonawcę, który już na początku wzbudzi u Ciebie poczucie, że jest dobrym specjalistą, że działania, które przedstawi mają sens i przyniosą efekty w przyszłości. Twoja podstawowa wiedza SEO pozwoli już na wstępie odrzucić kogoś, kto chce sprzedać Ci tylko puste obietnice.

Jeśli posiadasz już podstawową wiedzę o procesie SEO, to możemy przejść do elementu czwartego kwalifikacji, jakim jest zyskowność

Element zyskowność biznesu w procesie kwalifikacji SEO

Proces SEO nie jest tanim procesem. Wymaga zaangażowania wielu zasobów i środków. Jest to proces długotrwały, co wiąże się z ponoszeniem comiesięcznych kosztów. Kosztów, które będziesz ponosić, nawet jeżeli na procesie SEO obecnie nie zarabiasz. 

Odpowiedz więc sobie na pytanie: czy Twoja zyskowność, którą generujesz obecnie w biznesie, pozwoli Ci takie koszty udźwignąć długofalowo?

Bez zadowalającej zyskowności biznesu nie będziesz w stanie takich kosztów ponosić w sposób trwały, a proces SEO będzie przysłowiową kulą u nogi. Dlatego też, jeżeli obecna zyskowność nie pozwala Ci na ponoszenie kolejnych kosztów marketingowych, to może nie jest to dobry moment na rozpoczynanie procesu? Może warto najpierw popracować ze swoim cennikiem, strategią sprzedażową czy poszukać oszczędności w organizacji po stronie kosztów, które już ponosisz do tej pory (może to np. czas żeby pożegnać stacjonarne biuro i przejść na pracę zdalną?). Rozwiązań na poprawę zyskowności jest wiele i wykraczają poza proces SEO. 

Jeśli jednak Twoja zyskowność pozwala uruchamiać kolejne kanały marketingowe (w tym SEO), to możemy przejść do piątego elementu kwalifikacji – unikalności swojego przekazu.

Unikalność przekazu marketingowego w procesie SEO

Unikalność przekazu w rozumieniu procesu kwalifikacyjnego SEO to przewaga Twojej firmy, którą komunikujesz na rynku oraz czynnik zwiększający skuteczność samej usługi pozycjonowania.

Zastanów się, co tak naprawdę dostarczasz dla swoich odbiorców, jakie problemy rozwiązujesz, co jest wyjątkowego w Twoim działaniu?

Pamiętaj, że proces SEO jak każdy proces biznesowy, nie działa w próżni. Jeżeli działasz w bardzo konkurencyjnej branży, to spodziewaj się, że w samej wyszukiwarce też masz bardzo dużą konkurencję. Konkurencję, która po pierwsze miała czas, ale też pieniądze, żeby działać długo przed Tobą w SEO. Będziesz musiał tym samym poświęcić znaczne zasoby, żeby doścignąć taką konkurencję w widoczności w wyszukiwarce.

Dlatego też bardzo konkurencyjne branże są trudne z punktu widzenia procesu SEO. Nie wierz w bajki, które może opowiadać Ci sprzedawca SEO, że Twoja firma doścignie konkurentów dysponujących milionowymi budżetami marketingowymi. Z taką konkurencją będzie Ci trudno współzawodniczyć w wyszukiwarce. 

Unikalność oferty możesz budować na wiele sposobów. Skup się na elementach, które Twoja firma, Twój produkt, usługa realizuje lepiej niż konkurencja. Te unikalne aspekty swojej działalności pomogą Ci w lepszej realizacji samej usługi SEO, gdyż osoba, która trafi do Ciebie poprzez wyszukiwarkę, będzie bardziej skłonna kupić od Ciebie to, co oferujesz, bo na pierwszy rzut oka wyróżnisz się na tle konkurencji. 

Dodatkowo jeśli działasz na bardzo konkurencyjnym rynku, to może warto pomyśleć o zajęciu niszy rynkowej, na której nie ma tak dużo konkurentów? W niszy łatwiej będzie komunikować swoją unikalność, niż w przypadku ogólnego podejścia w danej branży. 

Dlatego zanim zaczniesz pozycjonowanie, popracuj nad swoją ofertą i jej wyróżnikiem rynkowym, bo jeśli nie jesteś liderem kosztowym, który może pozwolić sobie na walkę ceną, to usługa pozycjonowania zwiększy Twoją widoczność, ale już ze sprzedażą może być różnie.

Z aspektem unikalności wiąże się kolejny element kwalifikacji jakim jest Twoje zaangażowanie w proces SEO.

Zaangażowanie firmy jako kluczowy aspekt wyników usługi SEO

Najlepsze efekty współpracy SEO materializują się wtedy, kiedy unikalność przekazu, o której była mowa w poprzednim punkcie, spotyka się efektem usługi pozycjonowania, jakim jest zwiększenie widoczności przekazu w danej grupie docelowej.

Dlatego też własne zaangażowanie w proces pozwala dodać do usługi SEO wartość w postaci unikalnego, profesjonalnego i nacechowanego emocjami komunikatu. Kreacja zasobów contentowych po stronie własnej firmy może okazać się kluczowa dla wyników sprzedażowych w SEO.

Dla potrzeby kwalifikacji na usługę SEO warto zadać sobie pytanie: czy zasoby contentowe jestem w stanie zabezpieczyć w swojej organizacji?

Dlaczego jest to ważne? To Ty znasz najlepiej swojego klienta, przerobiłeś wiele spraw z nim związanych, znasz odpowiedzi na większość pytań, wiesz jakim językiem się komunikować żeby zwiększyć prawdopodobieństwo wyboru Twojej firmy. 

Jednym słowem – znasz najlepiej swój produkt, usługę i swojego klienta. To co też ważne możesz nacechować komunikat swoimi emocjami, bo zależy Ci na tym, żeby mówić w sposób fachowy, żeby jak najlepiej przedstawić swoją unikalność, o której mówiliśmy w poprzednim elemencie.

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żebyś swój cały komunikat marketingowy dostosowywał do wymogów wyszukiwarki Google, do całego algorytmu, bo to jest praca wykonawcy SEO.

Twoja organizacja powinna być początkowym “dawcą contentu”, który wygenerujesz albo własnymi zasobami, albo zasobami swoich pracowników.

Generacja contentu może mieć różną formę. Może być to treść, którą napiszesz, może być to video, może być to audio, z którego będzie można dokonać transkrypcji do wersji tekstowej. Forma komunikatu jest drugorzędna, ważne, żeby pochodziła od Ciebie, z Twojej organizacji, na Twoich zasadach, z Twoimi wartościami, które chcesz przekazać. 

Takie zaangażowanie jako zleceniodawcy usługi SEO w proces tworzenia contentu rodzi najlepsze współpracę i wyniki docelowe. 

Ty wiesz o czym mówisz, wiesz jak wygląda Twoja usługa/produkt, wiesz jak się zwracać do swojego klienta, żeby Ciebie słuchał i zobaczył wartość. Do wykonawcy usługi SEO będzie należeć wypromowanie tego komunikatu w Google. Wykonawca SEO zastosuje wszystkie mechanizmy i technologie, które pozwolą takiej treści najlepiej się wypozycjonować, czyli zwiększyć widoczność komunikatu.

Usługi SEO, które cechuje niska wartość, często mają pierwiastek generacji contentu gdzieś na zewnątrz (czy to poprzez niskiej jakości zakupione treści czy przy wykorzystywaniu mechanizmów generacji treści przez AI).

Nie zrozum mnie źle, takie postępowanie nie jest czymś, co miałoby zdyskwalifikować samą usługę, ale po prostu jakość i wartość dla całego procesu jest niewspółmiernie mniejsza niż wtedy, kiedy jesteś zaangażowany w kreację contentu, a wykonawca usługi SEO dostosowuje jedynie Twój komunikat do wytycznych wyszukiwarki. 

Dlatego też, jeżeli nie jesteś obecnie gotowy na to, żeby zaangażować się w proces SEO pod kątem kreacji treści, czyli jednego z kluczowych aspektów procesu SEO, to może nie jest to najlepszy moment, żeby rozpoczynać taką współpracę? 

Może warto przed rozpoczęciem współpracy SEO znaleźć do kreacji treści kogoś wewnątrz organizacji, albo zabezpieczyć osobny budżet na pozyskanie takiej osoby z rynku (jest to też jedna z możliwości)?

Na koniec naszego procesu kwalifikacji, spojrzymy na kwestię architektury na bazie, której budować będzie się pozycjonowanie.

Architektura fundamentem rozwoju procesu SEO

Architektura w procesie kwalifikacji SEO jest fundamentem, na którym proces SEO będzie oparty. Obejmuje ona zarówno sam serwis internetowy (strona, sklep czy portal internetowy), zawartość serwisu (poruszona wcześniej kwestia contentu), jak również elementy zewnętrzne związane z pozyskiwaniem linków prowadzących do serwisu.

Każdy proces biznesowy, w tym również SEO zaczynamy od pewnego stanu startowego, który będzie miał wpływ na kolejne etapy i wyniki jakie uzyskamy. Jeśli nasz proces zaczynamy od solidnych fundamentów, to i dalszy rozwój usługi pozycjonowania będzie wymagać mniejszych nakładów i wiązać będzie się z lepszymi i szybszymi rezultatami. 

Sama jakość architektury serwisu internetowego jest kluczowa, bo jeśli oparto ją na przestarzałym rozwiązaniu (tzw. dług technologiczny rozwiązań IT), które dodatkowo trudno dostosować do wymogów wyszukiwarki, to z punktu widzenia technicznej optymalizacji procesu SEO będziesz miał nie lada problem, który czasami wręcz uniemożliwi osiągnięcie założonych wyników.

Mając już wybudowaną jakąkolwiek widoczność w SEO, opartą na solidnej podstawie w postaci przyjaznemu wyszukiwarkom systemowi serwisu internetowego, na którym znajdują się już pierwsze treści, nie zaczynasz od zera. Nawet własnoręczne rozwijanie architektury we wczesnym etapie ma swoje plusy, chociażby patrząc na czas potrzebny wyszukiwarce do indeksacji zasobów.

To są właśnie fundamenty, które pozwolą procesowi SEO nie zaczynać od początku, bo początki w usłudze SEO są bardzo wymagające. Nowe serwisy internetowe z punktu widzenia wyszukiwarki są na tzw. “cenzurowanym”, zanim osiągniemy z nimi jakąkolwiek widoczność. Oczywiście istnieją sposoby przyspieszenia procesu, ale nie gwarantują 100% sprawdzalności. Dlatego też proces SEO tak bardzo związany jest z czasem prowadzenia działań i każda chwila się liczy.

Jeżeli nie wybudowałeś do tej pory żadnej architektury (lub oparłeś ją o złe rozwiązania), to wybór usługi SEO nie jest obecnie najlepszym rozwiązaniem, jeśli oczekujesz szybkich i konkretnych wyników (patrząc z punktu widzenia aspektów technicznych procesu SEO). Często dług technologiczny, o którym była mowa lub niszowy system serwisu internetowego, będzie spowalniać budowanie widoczności w wyszukiwarce lub nawet ją uniemożliwiać.

Podsumowanie procesu kwalifikacji SEO

Powyższe siedem elementów procesu kwalifikacji na usługę SEO, to nie tylko odpowiedź na pytanie czy jesteś obecnie gotowy na prowadzenie tych działań, ale też pomogą one oszacować trwałość takiego procesu i realne korzyści, których możesz oczekiwać w przyszłości dla swojej organizacji z prowadzenia działań pozycjonowania.

SEO na chwilę nie ma sensu, zarówno z punktu widzenia finansowego jak i samych wyników sprzedażowych, na które przecież ostatecznie liczysz wydając pieniądze na marketing.


A co jeśli już zostałeś “nabity” w niekorzystną dla Ciebie umowę SEO?

Umów się na spotkanie korzystając z poniższego kalendarza, a postaramy się przeanalizować Twoje położenie i doradzić Ci naszą perspektywę rozwiązania problemu.

https://tidycal.com/exelmedia/nabiciwseo

Zobacz też nasz odcinek o uczciwych umowach, w naszym cyklu UCZCIWY BIZNES:

Apple podcast ikona
Marcin Atamańczuk

Marcin Atamańczuk – koordynator akcji społecznej #nabiciwseo

Pomagamy w znalezieniu najtańszego rozwiązania Twojego problemu oraz ułatwimy Tobie podjąć decyzję czy w ogóle potrzebujesz usług SEO.
Naszą akcją NABICI W SEO edukujemy i pokazujemy jak będąc odbiorcą usług pozycjonowania, zwiększyć prawdopodobieństwo dobrego wyboru uczciwych wykonawców.

Podobne wpisy