Skoro już zdefiniowaliśmy uczciwość jako grę o sumie dodatniej, w której obie strony zadowolone są z wyniku gry, to przyjrzyjmy się z bliska fundamentom korzystnej współpracy w SEO.
Nasze rozważania zacznijmy od określenia celów jakie powinny stawiać sobie obie strony, żeby uczciwość nie ucierpiała.
Cele te jak to w życiu bywa czasami są zbieżne, a czasami odległe od siebie, warto jednak w współpracy kierować się pytaniem: czy będąc na miejscu mojego partnera chciałbym być tak traktowany?
Poniżej przedstawimy nasz punkt widzenia obu stron transakcji rynkowej jaką jest usługa SEO i jak proponujemy prowadzić komunikację by uczciwość nie ucierpiała.
Z punktu widzenia klienta kupującego usługi SEO często dochodzi do upraszczania rzeczywistości na kilku polach, które później są często źródłem nieporozumień, poniżej przykłady uproszczeń:
- materia usługi pozycjonowania sprowadzana jest do wyboru słów kluczowych i pisania treści
- wysoka pozycja w wyszukiwarce równa się wysokiej sprzedaży usług/produktów
- SEO to remedium na każdą bolączkę biznesu i jest w stanie wyciągnąć biznes z każdych kłopotów
- nie znam się na pozycjonowaniu dlatego zatrudniam specjalistów, którzy wiedzą co robią i na pewno powiedzą mi wszystko co należy wiedzieć o usłudze, którą kupuje (wszystkie plusy i minusy współpracy)
Na pierwszy rzut oka nie ma nic złego w tych założeniach, przecież nasz mózg tak działa, że upraszczając rzeczywistość jesteśmy w stanie w niej funkcjonować na codzień i realizować nasze cele. Liczymy podświadomie, że druga strona transakcji zaspokoi nasze potrzeby. Należy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie czy zawsze obie strony działają uczciwie i jesteśmy w stanie weryfikować w trakcie gry tą uczciwość?
Z punktu widzenia wykonawcy usługi SEO uczciwość wobec kupującego usługę powinna sprowadzać się m.in. do:
- wyzbycia się już na początku współpracy chęci oszukania drugiej strony (poprzez kłamstwa, sztuczki sprzedażowe, działania tylko z chęcią zysku i nieetyczne umowy, które mają jak najdłużej przytrzymać drugą stronę za pomocą kar umownych itp.)
- opracowania takiego systemu współpracy, który zarówno zrealizuje wspólne cele biznesowe jak i będzie w pełni transparentny i nie wprowadzi w błąd drugiej strony transakcji
- opracowania strategii działań, która dowiezie z jak największym prawdopodobieństwem rezultaty w docelowym budżecie
- edukowania z usługi SEO, szczególnie jeśli druga strona upraszcza rzeczywistość
- komunikowania wprost swoich wątpliwości, problemów z osiągnięciem celów
- braku składania obietnic bez pokrycia
- podawania pełnej transparentności działań: co, za ile, gdzie i po co?
To na nas jako wykonawcach usługi SEO spoczywa pełna odpowiedzialność za uczciwość naszych działań. Wszelkie próby manipulacji (kruczki prawne w umowach, brak możliwości wypowiedzenia) czy ukrywania faktów (raporty, które nic nie znaczą, a mają za zadanie uśpić czujność czy brak określenia własności architektury linkowania) psują relacje i są przyczyną tego, że nie ma mowy o uczciwym SEO.
Dla równowagi odbiorcy usług pozycjonowania często nie liczą swoich kosztów, nie dostosowują usługi SEO do swojego modelu finansowego i rzucają się z przysłowiową motyką na słońce (chcę za kwartał być jak konkurencja, która już od 4 lat inwestuje w SEO). Pomijamy kwestie braku płatności za usługi w terminie, bo to fundament uczciwej współpracy – tutaj też drodzy odbiorcy usługi należy posypać głowę popiołem…
Na wizerunek branży SEO pracujemy my wszyscy i jeśli naszą jedyną motywacją będzie pieniądz oraz brak poszanowania drugie strony transakcji, to każdy w tej grze straci, a uczciwość ucierpi.
Co nam wtedy pozostanie? Regulacje, przymus i szukanie winnych…
Kończąc te krótkie rozważania o uczciwym SEO bądźmy optymistami, uczmy się od siebie nawzajem, inspirujmy swoimi branżami, bo uczciwość zawsze się obroni, gdyż stoi za nią dbanie o swój interes na równi z interesem drugiego człowieka.
#uczciweseo #nabiciwseo
A co jeśli już zostałeś “nabity” w niekorzystną dla Ciebie umowę SEO?
Umów się na spotkanie korzystając z poniższego kalendarza, a postaramy się przeanalizować Twoje położenie i doradzić Ci naszą perspektywę rozwiązania problemu.
https://tidycal.com/exelmedia/nabiciwseo
Zobacz też nasz odcinek o uczciwych umowach, w naszym cyklu UCZCIWY BIZNES:
Marcin Atamańczuk – koordynator akcji społecznej #nabiciwseo
Pomagamy w znalezieniu najtańszego rozwiązania Twojego problemu oraz ułatwimy Tobie podjąć decyzję czy w ogóle potrzebujesz usług SEO.
Naszą akcją NABICI W SEO edukujemy i pokazujemy jak będąc odbiorcą usług pozycjonowania, zwiększyć prawdopodobieństwo dobrego wyboru uczciwych wykonawców.