Jak każda umowa, tak i umowa o SEO powinna być pozbawiona elementów podstępu i przymusu, słowem umowa powinnna być uczciwa, czyli dbać na równi o obie strony transakcji. Żeby zrozumieć co może świadczyć o nieuczciwości w umowach pozycjonowania, prześledźmy cały proces zakupowy, który musisz przejść żeby większość prawdopodobieństwo dobrego doświadczenia usługi SEO.

Po co mi usługa SEO?

Na początku odpowiedz sobie na pytanie czy w ogóle potrzebujesz SEO? Czy pozycjonowanie w Twoim biznesie przyniesie Ci korzyści?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto sprawdzić czy Twoja firma wpisuje się w poniższe punkty idealnego kandydata na usługę SEO:

  1. Czy Twoja firma ma niską preferencje czasową jeśli chodzi o zwrot z inwestycji w SEO?
    Jeśli potrzebujesz ruchu i korzyści płynącej z konwersji na klientów tu i teraz, to zapomnij o SEO, pozycjonowanie nie poprawi Twojej sytuacji. Spróbuj wtedy np. reklamy płatnej typu Google ADS żeby zobaczyć ile tak na prawdę musisz zapłacić za jednego klienta.
  2. Czy Twoja firma sprzedaję przez Internet?
    Może to i oczywiste pytanie, ale jeśli większość Twoich klientów i tak szuka Cię tradycyjną drogą, to raczej pozycjonowanie nic tutaj nie zmieni.
  3. Czy poniosłeś już znaczne nakłady inwestycyjne na rozwój swojego biznesu?
    Jeśli poświęciłeś już czas i kapitał na rozwój firmy, to wiesz jak ważne jest długofalowe budowanie wartości, w tym przypadku widoczności w wyszukiwarce. Będziesz wtedy bardziej skłonny działać długofalowo, stawiając na rozwój w przyszłości.
  4. Czy rozumiesz czym jest SEO, tj. czy rozumiesz co chcesz kupić?
    Jeśli nie znasz podstaw pozycjonowania, nie wiesz nic o elementach procesu pozycjonowania i nie interesuje Cię zupełnie ten temat, to możliwe, że nie docenisz wartości, którą będzie nieść ta usługa.
  5. Czy prowadzisz ciągła sprzedaż i zależy Ci na utrzymaniu klienta?
    Jeśli zależy Ci na klientach, to będziesz dbać o jak najwyższą jakość swoich produktów/usług i pozycjonowanie może pomóc promować każdy aspekt czy problem, który rozwiązujesz u klienta.
  6. Czy będziesz angażować się proces pozycjonowania?
    Jeśli będziesz dzielić się z dostawcą usługi SEO swoją wiedzą branżową i wykonywać jego zalecenia, to zwiększysz swoją szansę otrzymania zadowalających wyników. Jeśli nie masz na to czasu, lub nie oddelegujesz kogoś z swojego zespołu, to nie oczekuj najlepszych możliwych wyników.
  7. Czy dajesz rynkowi dużą wartość?
    Czy twój biznes ma szerokie oddziaływanie na rynek i posiadasz unikalną wartość, którą chcesz pokazać swoim odbiorcą? Każdy tak mówi, ale czy aby na pewno masz coś czego nie ma konkurencja i co usługa SEO pomoże rozpropagować na rynku?

Czy stać mnie na SEO?

Czy twoja marża jest na tyle wysoka, że udźwigniesz koszta usługi pozycjonowania? Czy jesteś świadom, że inwestycja w zwiększanie widoczności będzie kosztować Cię latami i czy będziesz chciał ją kontynuować?

Nie ma jasnej odpowiedzi od jakiej marży powinieneś myśleć o SEO, raczej pomyśl o tym jakie nakłady operacyjne jesteś w stanie zabezpieczyć miesięcznie do budowania architektury SEO. Jeśli Twoją jedyną obecnie strategia jest walka o przeżycie na rynku, to nie płać za SEO, bo powiększysz jeszcze bardziej swoje problemy płynnościowe.

Jak mam kupować SEO?

Skoro już wiesz, że pozycjonowanie pomoże Twojemu biznesowi w długofalowym rozwoju, to czas na przejście procesu zakupowego na etap znalezienia wykonawców SEO.

Dobra rada na początek: NIE kupuj usługi SEO przez telefon! W ogóle jeśli czujesz, że ktoś wywiera presje czasową na Ciebie, lub jakkolwiek chce szybko zamknąć transakcje, to posłuchaj swojej intuicji i nie rób tego. Zawieranie jakichkolwiek umów pod presją drugiej strony to bardzo zły pomysł, bo w większości przypadków nie będzie to transakcja uczciwa, bo bazować będzie na podstępie (w tym przypadku presji czasowej czy pozornej niedostępności produktu czy ceny).

Jak zatem szukać wykonawcy SEO?
Zapytaj znajomych przedsiębiorców, na pewno któryś współpracuje już z taką firmą, bądź ma dobre doświadczenia. Rekomendacja zadowolonego klienta zwiększy prawdopodobieństwo, że i Ty będziesz zadowolony.

Jeśli nie masz jednak w swoim otoczeniu nikogo kto współpracuje z uczciwą firmą SEO, to możesz samodzielnie poszukać takich firm w Internecie. Nie ma jednej drogi na poszukiwania, ale wybierając kilka firm do Twojego stołu decyzyjnego zwiększasz swoje szanse na podjęcie dobrej decyzji. Rozmawiaj z firmami, sprawdź jak podchodzą to tematu współpracy, jak realizują usługę, jak obsługują swoich klientów. Na koniec skup się na rzeczy najważniejszej czyli UMOWIE SEO, która może wskazać Ci czy masz do czynienia z uczciwym dostawcą usług SEO.

Co powinna zawierać uczciwa umowa na SEO?

Po pierwsze, wyeliminuj z umowy wszelkie zapisy obarczające którąkolwiek ze stron pokusą nadużycia. Innymi słowy umowa powinna być korzystna dla obu stron. Im więcej jedna strona chce nakazać drugiej, tym mniejsze prawdopodobieństwo dobrych intencji. Umowa może być długa, ale wszelkie jednostronne zapisy, nie służą dobrze współpracy partnerskiej.

Po drugie, umowy nie powinny przymuszać Cię do kontynuowania współpracy przez długi okres czasu. Jaki to okres? Wszystkie umowy pozycjonowania, które zmuszają Cię do ich realizacji dłużej niż miesiąc, mogą być podatne na nadużycia. Szczególnym przypadkiem są umowy pozycjonowania, które realizować musisz ROK, DWA a nawet dłużej. Takie umowy też otwierają pokusę dbania tylko o jedną stronę transakcji. Zastanów się dlaczego wykonawca usług SEO woli zabezpieczyć się tak długą umową zamiast świadczyć usługę, której nie będziesz chciał się pozbyć?

Po trzecie w umowie pozycjonowania nie może być żadnych KAR UMOWNYCH, które narzucają siłą racje drugiej strony. Dodatkowo jeśli kary umowne są tylko jednostronne, to już wiesz jakie narzędzie przymusu może być wykorzystywane wobec Ciebie w przyszłości. Po co narażać się na stres i złe emocje kiedy druga strona będzie chciała siłą zmusić Cię do czegoś siłą?

Po czwarte, umowa powinna być elastyczna w myśl zasady „jedyną stałą rzeczą jest zmiana”. Umowa nie powinna zawierać sztywnych pakietów usługi, a raczej zakres wykonywanych prac, które wykonawca powinien dopasowywać do określonej sytuacji serwisu, co zabezpiecza interesy odbiorcy usług przed tzw. „pracą dla samej pracy” czyli działaniami dla samych działań, bez korzyści dla Twojego biznesu.

Po piąte, umowa powinna dawać Ci prawo do zasobów, które zostały utworzone za Twoje pieniądze. Jeśli przykładowo pozyskano ileś linków do Twojego serwisu, to nie powinny one zniknąć po zakończeniu współpracy (chyba, że jest to ustalone z góry i wiesz czego się spodziewać, a nie stanowi to formy podstępu poprzez niedopowiedzenia w krytycznych aspektach składowych usługi pozycjonowania).

Po szóste, zadbaj o dokładne określenie obszarów kompetencji Twoich i wykonawcy. Czy sam zadbasz o efektywne wykorzystanie ruchu z pozycjonowania (konwersje) oraz czy wykonywać będziesz rekomendację wykonawcy wynikające z audytów, a może zlecisz wszystko kompleksowo?

Wypowiedzenie umowy SEO – kiedy warto wypowiedzieć umowę pozycjonowania?

W każdym momencie kiedy nie czujesz, że jest to uczciwa usługa. Jeśli druga strona nie jest transparentna, stosuje podstęp, przymus to im prędzej zakończysz taką relacje. tym lepiej dla Twojego biznesu. Oczywiście może wiązać się to z poniesieniem pewnych kosztów (nawet tych już „utopionych”), ale potraktuj to jako drogą lekcje biznesową, która pozwoli Ci w przyszłości zawierać tylko takie umowy, które nie mają znamion podstępu i przymusu.

Wybierając uczciwych dostawców usług grasz w grę o sumie dodatniej, która każdej stronie transakcji przynosi korzyść i dobrobyt.

Podobne wpisy